W naszej szkole funkcjonuje stanowisko Rzecznika Praw Ucznia.
W roku bieżącym funkcję rzecznika pełni pani Maria Gawenda-Marecka.
Oto co na temat zasad pracy rzecznika mówi nasz Statut
Rzecznik Praw Ucznia
§ 92.
1. W szkole działa Rzecznik Praw Ucznia.
2. Rzecznika Praw Ucznia stoi nastraży jego praw, aktywnie ingeruje w życie szkoły wszędzie tam, gdzie naruszane są prawa ucznia.
3. Rzecznik przeciwdziałanaruszaniu praw ucznia w szkole poprzez:
1) informowanie uczniów o przysługujących im prawach i sposobie ich dochodzenia,
2) interweniowanie w przypadku naruszania podstawowych praw ucznia,
3) rozwiązywanie spraw spornych,
4) udzielanie pomocy uczniom zgodnie z ustalonym trybem postępowania,
5) informowanie stron konfliktu o podjętych przez siebie działaniach.
4. Środki działania Rzecznika Praw Ucznia:
1) rozpatrywanie indywidualnych skarg trybie podanym § ,
2) udzielanie porad dotyczących sposobów ochrony praw ( uczniom, rodzicom, nauczycielom),
3) współpraca z instytucjami niosącymi pomoc w rozwiązywaniu problemów szkolnych,
4) współdziałanie w prowadzeniu programów przeciwdziałania problemów szkolnych,
5) koordynowanie realizacji i ewaluacji działań w praw ucznia w ramach Programu Profilaktyczno – Wychowawczego Szkoły.
§ 93.
1.Zasady powoływania Rzecznika Praw Ucznia:
1) rzecznik jest wybierany przez uczniów Szkoły Podstawowej w wyborach powszechnych i tajnych, organizowanych przez Samorząd Uczniowski,
2) kandydatów na Rzecznika zgłaszają uczniowie poprzez samorządy klasowe,
3) kandydat (nauczyciel) musi wyrazić zgodę na udział w wyborach,
4) kadencja Rzecznika trwa 2 lata,
5) funkcję rzecznika można sprawować wielokrotnie,
6) rzecznika powołuje i odwołuje Dyrektor Szkoły,
7) rzecznik może być odwołany z ważnych powodów (np. zły stan zdrowia, zmiana miejsca pracy).
§ 94.
1. Tryb postępowania w kwestiach spornych uczeń – uczeń:
1) rzecznik rozpoczyna postępowanie na wniosek ucznia i zapoznaje się z opinią obydwu stron konfliktu,
2) rzecznik podejmuje się mediacji ze stronami sporu,
3) w razie kłopotów z rozstrzygnięciem sporu rzecznik może skierować sprawę do osób mogących w sposób kompetentny pomóc w rozwiązywaniu problemów.
3) w uzasadnionych przypadkach rzecznik może zasięgnąć opinii Rady Pedagogicznej i Dyrektora Szkoły.
4) ostateczną decyzję o sposobie rozwiązywania konfliktu podejmuje Dyrektor Szkoły
§ 95.
2. Tryb postępowania w kwestiach spornych uczeń –nauczyciel:
1) rzecznik rozpoczyna postępowanie na wniosek ucznia i zapoznaje się z opinią obydwu stron konfliktu
2) rzecznik podejmuje mediacje z zainteresowanymi stronami,
3) w mediacjach rzecznik może zasięgać opinii wychowawcy klasy, nauczycieli i Dyrektora Szkoły.
3) w uzasadnionych przypadkach Rzecznik może zasięgać opinii Rady Pedagogicznej. Opinia Rady pedagogicznej nie jest wiążąca,
4) w przypadku trudności z rozstrzygnięciem problemu ostateczną decyzją o sposobie jego rozwiązania podejmuje, na wniosek rzecznika, Dyrektor Szkoły.
§ 96.
1. Rzecznik Praw Ucznia składa sprawozdania ze swojej działalności przed Dyrektorem. Na wniosek Dyrektora Rzecznik zapoznaje ze sprawozdaniem Radę Pedagogiczną.