W naszej szkole funkcjonuje stanowisko Rzecznika Praw Ucznia.

W roku bieżącym funkcję rzecznika pełni pani Maria Gawenda-Marecka.

Oto co na temat zasad pracy rzecznika mówi nasz Statut

 

Rzecznik Praw Ucznia

 

§ 92.

 

1. W szkole działa Rzecznik Praw Ucznia.

 

2. Rzecznika Praw Ucznia stoi nastraży jego praw, aktywnie ingeruje w życie szkoły wszędzie tam, gdzie naruszane są prawa ucznia.

 

3. Rzecznik przeciwdziałanaruszaniu praw ucznia w szkole poprzez:

1) informowanie uczniów o przysługujących im prawach i sposobie ich dochodzenia,

2) interweniowanie w przypadku naruszania podstawowych praw ucznia,

3) rozwiązywanie spraw spornych,

4) udzielanie pomocy uczniom zgodnie z ustalonym trybem postępowania,

5) informowanie stron konfliktu o podjętych przez siebie działaniach.

 

4. Środki działania Rzecznika Praw Ucznia:

1) rozpatrywanie indywidualnych skarg trybie podanym § ,

2) udzielanie porad dotyczących sposobów ochrony praw ( uczniom, rodzicom, nauczycielom),

3) współpraca z instytucjami niosącymi pomoc w rozwiązywaniu problemów szkolnych,

4) współdziałanie w prowadzeniu programów przeciwdziałania problemów szkolnych,

5) koordynowanie realizacji i ewaluacji działań w praw ucznia w ramach Programu  Profilaktyczno – Wychowawczego Szkoły.

 

§ 93.

 

1.Zasady powoływania Rzecznika Praw Ucznia:  

1) rzecznik jest wybierany przez uczniów Szkoły Podstawowej w wyborach powszechnych i tajnych, organizowanych przez Samorząd Uczniowski,

2) kandydatów na Rzecznika zgłaszają uczniowie poprzez samorządy klasowe,

3) kandydat (nauczyciel) musi wyrazić zgodę na udział w wyborach,

4) kadencja Rzecznika trwa 2 lata,

5) funkcję rzecznika można sprawować wielokrotnie,

6) rzecznika powołuje i odwołuje Dyrektor Szkoły,

7) rzecznik może być odwołany z ważnych powodów (np. zły stan zdrowia, zmiana miejsca pracy).

 

 

 

§ 94.

 

1. Tryb postępowania w kwestiach spornych uczeń – uczeń: 

1) rzecznik rozpoczyna postępowanie na wniosek ucznia i zapoznaje się z opinią obydwu stron konfliktu,

2) rzecznik podejmuje się mediacji ze stronami sporu,

3) w razie kłopotów z rozstrzygnięciem sporu rzecznik może skierować sprawę do osób mogących w sposób kompetentny pomóc w rozwiązywaniu problemów.

3) w uzasadnionych przypadkach rzecznik może  zasięgnąć opinii Rady Pedagogicznej i Dyrektora Szkoły.

4) ostateczną decyzję o sposobie rozwiązywania konfliktu podejmuje Dyrektor Szkoły

 

§ 95.

 

2. Tryb postępowania w kwestiach spornych uczeń –nauczyciel:

1) rzecznik rozpoczyna postępowanie na wniosek ucznia i zapoznaje się z opinią obydwu stron konfliktu

2) rzecznik podejmuje mediacje z zainteresowanymi stronami,

3) w mediacjach rzecznik może zasięgać opinii wychowawcy klasy, nauczycieli i Dyrektora Szkoły.

3) w uzasadnionych przypadkach Rzecznik może zasięgać opinii Rady Pedagogicznej. Opinia Rady pedagogicznej nie jest wiążąca,

4) w przypadku trudności z rozstrzygnięciem problemu ostateczną decyzją o sposobie jego rozwiązania podejmuje, na wniosek rzecznika, Dyrektor Szkoły.

 

§ 96.

 

1. Rzecznik Praw Ucznia składa sprawozdania ze swojej działalności przed Dyrektorem. Na wniosek Dyrektora Rzecznik zapoznaje ze sprawozdaniem Radę Pedagogiczną.

 

Wszelkie prawa zastrzeżone © Zespół Szkół w Zieluniu, Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II i Samorządowe Przedszkole

Realizacja: Superszkolna.pl

  • Przedszkole Samorządowe i Szkoła Podstawowa, im Jana Pawła II w Zieluniu